11 September 2007

Next actions



Next actions is een term van David Allen, de man van de GTD.

Ik vind het wel een leuke insteek om te analyseren waardoor een bepaalde klus blijft hangen.

Mijn arbeidsdeskundige Pluijmen in Heerlen had bijvoorbeeld op zijn to-do-list staan dat hij mij zou terugbellen, nadat hij mijn dossier doorgenomen had.
Hij maakte een briefje voor de facilitaire dienst met mijn sofinr. erop en het verzoek om het bijbehorende dossier op zijn buro te leggen. Asap uiteraard.

Er kwam geen dossier en dus belde hij mij ook niet.

Pluijmen had zijn to-do-list dus niet zichtbaar en tastbaar en concreet genoeg gemaakt. Het stukje 'wat als het dossier niet gevonden kan worden' ontbrak.

Next actions zijn de fysieke handelingen, die nodig zijn om een todo af te krijgen. Een todo, die niet voldoende gesplitst is in next actions, loopt het gevaar nooit af te komen. Zo'n todo kan beter een projekt genoemd worden.

Dus als een projekt niet afkomt, splits het dan in next actions.

tags:

No comments: